برگزاری هفته فرهنگی آلمان در شیراز گامی موثر در توسعه مراودات فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۵۳۹۶
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمدرضا دهقان در آیین افتتاح نمایشگاه سفری به شرق با بیان اینکه این نمایشگاه میتواند حافظ را از دید گوته به ما بشناساند، افزود: نمایشگاه سفری به شرق زمینه آشنایی شهروندان را با روح شعر و شاعری و ادب پیوند میدهد.
وی برنامههای هفته فرهنگی آلمان در شیراز را در سالهای اخیر کمسابقه دانست و آن را نشان از دیدگاه فرهنگی و انسان محور شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رایزن فرهنگی آلمان در ایران نیز با بیان اینکه کلاوس گالاس مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار، معمار و باستان شناسی برجسته است، ابراز داشت: این نویسنده و محقق تاریخ عمده فعالیتهای خود را معطوف به شیراز، شهر حافظ و وایمار کرده است.
اشتفان رایتزر ادامه داد: گالاس در همین مسیر فکری بود که دوستی بین دو شهر وایمار و شیراز را در سال ۲۰۱۰ برقرار کرد و در سال ۲۰۰۸ نیز شرکت تعاونی دیوان غربی-شرقی را به منزله جشنوارهای برای نشان دادن اهمیت این دیوان برپا ساخت.
کلاوس گالاس که در این نمایشگاه در قالب تابلوهایی زندگی و آشنایی گوته با حافظ و فرهنگ شرق را در قاب عکس به تصویر کشیده است، درباره منش شاعر و متفکر آلمانی عنوان کرد: بزرگترین پرسشی که ما را در مواجهه با دیوان غربی- شرقی به خود مشغول می کند این است که آیا گوته مسلمان بود و اینکه چرا او تا به این حد به فرهنگ شرقی علاقه داشت.
این پژوهشگر و محقق در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: گوته خود در این زمینه اظهار نظر کرده است؛ بدین گونه که در سوم ژانویه 1816 به صورت تلویحی بیان کرد که ممکن است به عنوان مولف مورد سوءظن قرار گیرد که آیا مسلمان است یا خیر؛ با این تفاسیر میتوان گفت که گوته به صورتی مبهم به این مسأله پاسخ داده است و همین موضوع باعث شد که بسیاری به اشتباه آن را تفسیر کنند.
مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار افزود: گوته طی سفر معنوی خود به مشرق با یافتههای جدیدی رو به رو شد که آنها را در قالب سفرنامه با موضوعیت آداب و رسوم و سنن کشورهای مختلف به نثر کشیده است.
گالاس بیان کرد: گوته خود، شخصاً هیچگاه به شرق سفر نکرد، هرچند به رم و سیسیل سفر کرده بود و علاقه آنچنانی به آن سرزمینها نشان نداد.
این پژوهشگر تاریخ گفت: او از سفر به سرزمینهای کلاسیک آن زمان، یعنی جایی که اندیشههای اولیه اش نزج گرفت، اجتناب می ورزید؛ چراکه آن زمان این سرزمینها در اشغال عثمانی بود و جنگ و هرج و مرج باعث شده بود که با اکراه به سفر به شرق بیندیشید.
به گفته گالاس، گوته میدانست راه رسیدن به شرق و جهان اسلام از قسطنطنیه میگذرد؛ اما ترجیح داد بیشتر در این رابطه مطالعه کند و البته، درنهایت هدف او حرکت به سمت ایران بود.
مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار در بخش دیگری از سخنانش به علاقه گوته به سوره اخلاص اشاره کرد و این موضوع را نشانه علاقهمندی او به اسلام دانست.
او ادامه داد: گوته میدید که در اسلام خبری از صلیب و پاپ نبود، دادگاه تفتیش عقاید وجود نداشت و رستگاری تنها با رعایت اصول پنجگانه اسلام میسر میشود.
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس این نمایشگاه را تجربهای بسیار باارزش عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه بیست سال پیش با عنوان «فرهنگ آلمان» هم تکرار شد ولی نکته مهم درباره علاقه ایران به آلمان ارتباط بزرگان باستان شناسی آلمان با تخت جمشید است.
کوروش کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: باستان شناسان آلمانی در دورانی از قاجار کار را شروع کردند و در دوره پهلوی اول آن را به پایان بردند.
وی ادامه داد: ایران باستان پیوندی بین فرهنگ آلمان و ایران برقرار کرده است که هنوز هم ادامه دارد و این نمایشگاه نمونه ای از آن است.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: آلمان امور بین الملل ایران و آلمان سفرنامه شهرداری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۵۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
شهردار شیرار گفت: دروازه قرآن از مکان هایی است که باید توجه بیشتری به آن شود و رویکرد فرهنگی در این مکان باید تغییر پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد حسن اسدی امروز_ شنبه پانزدهم اردیبهشت_ همزمان با روز شیراز و شهادت پیشوای شیعیان حضرت امام جعفر صادق (ع) در آئین معنوی جایگزینی قرآن کریم در دروازه قرآن، با اشاره به اینکه این مراسم برای اولین بار در شیراز برگزار شد، اظهار کرد: بازدید گردشگران از این مجموعه فرصت کم نظیری است که نصیب شهر شیراز شده است.
وی افزود: اجرای برنامههای هفته شیراز از دو روز گذشته با غبارروبی و زیارت حرم مطهر شاهچراغ (ع) آغاز شد و پس از آن مراسمی در قالب دیدار و گفت و گو با هنرمندان و مراسم پیاده روی خانوادگی با حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان شیراز برگزار شد.
شهردار شیراز ادامه داد: در شهر شیراز امروز علاوه بر حرمهای مطهر که در صدر آن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) قرار دارد، اماکن گردشگری همچون حافظیه، سعدیه، باغات و محلات بسیاری وجود دارد و یکی از نشانههای اصلی این شهر دروازه قرآن است.
اسدی با اشاره به حادثه سیل ۹۸ خاطر نشان کرد: با اعلام وقوع این اتفاق در کشور، این مکان محلی نام آشنا برای همگان بود. این در حالی است مسئولینی که وارد شهر میشوند علاقه بسیاری به بازدید از دروازه قرآن دارند.
وی تاکید کرد: دروازه قرآن از مکانهایی است که باید توجه بیشتری به آن شود و بایستی رویکرد فرهنگی در این مکان تغییر پیدا کند.
شهردار شیراز تصریح کرد: مقرر شده است این مکان که قدمت هزار ساله دارد و در زمانی مسیر ورودی به شهر شیراز بوده است، با آزاد راهی که از سمت شمال غرب احداث میشود بنا است تا در ورودی شهر شیراز یک المان ایجاد شود و طی هشت ماه آینده که زیر گذر گویم افتتاح میشود یک المان مشابه دروازه قرآن نیز در این محور نصب شود تا نشان و نماد فاخری در خور شهر شیراز باشد.
رونمایی از سند جامع ارتقا جایگاه شهر مقدس شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ۲۶ اردیبهشتسید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم تصریح کرد: خدا را شاکریم که امروز شیراز و شیرازیها موجب افتخار اهل بیت هستند.
وی افزود: شانزده سال پیش مقام معظم رهبری همزمان با روز شیراز فرمودند؛ شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است و این توفیق نصیب ما شد که در این شهر نفس بکشیم و میراث دار شیراز و شیرازیها و خدمت گذار مردم شیراز باشیم و باید قدر این نعمت را بدانیم و بیش از پیش خود را وقف خدمت به مردم کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: شهر شیراز مجموعهای خوبیها است و این مطلب که شیراز یکی یک دانهای است که تمام خوبیها را در خود دارد، از یک سو موجب افتخار است و از سوی دیگر برای ما وظیفه ایجاد میکند با همه آنچه که در توان داریم یگانه بودن شهر شیراز را بیش از پیش حفظ کنیم.
حسینی همچنین در ادامه این آئین خبر داد: طی چند سال گذشته فعالیتی آغاز شد تا سند جامع ای نوشته شود که این سند با عنوان سند جامع ارتقا جایگاه شهر مقدس شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت (ع) است که در روز ۲۶ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع) رونمایی میشود.
وی ابراز امیدواری کرد: با تدوین این سند جامع، شهر شیراز یگانه شهر کشور و یگانه جهان اسلام و یگانه تمام کره زمین باشد و این موضوع با حضور مردم رقم خواهد خورد.
امروز شهر شیراز، به نماد و المان دروازه قرآن شناخته میشوددر ادامه این مراسم همچنین محمد علی چوبینی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار کرد: برگزاری این آئین معنوی سنتی برای ما خواهد شد تا هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز شیراز بتوانیم قرآن کریم را در دروازه قرآن تعویض کنیم.
وی ضمن قدردانی از مجموعه مدیریت شهری و به ویژه شهردار منطقه سه شیراز در آماده سازی و اجرای این برنامه، افزود: این اقدام کار مشارکتی از سوی سازمان فرهنگی شهرداری و شهرداری منطقه سه بوده است.
معاون فرهنگی شهردار شیراز تاکید کرد: دروازه قرآن بنای باشکوه است و امید است بتوانیم از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کنیم.
چوبینی اضافه کرد: امروز شهر شیراز، به نماد و المان دروازه قرآن شناخته میشود و شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) نماد و المان آن دروازه قرآن است که نشان میدهد مردم این شهر سدهها متدین و مسلمان هستند و زیر سایه قرآن قرار دارند.
به گزارش ایمنا، قرآن جایگزین شده در محل دروازه قرآن شیراز توسط آستان قدس رضوی منتشر شده است که در حجره اصلی دروازه قرآن قرار گرفت.
کد خبر 750473