گوته با اسلام هراسی آشنا بود/حکمت و نشاط ویژگی غزلیات حافظ است
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۱۱۹۵
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: پروفسور کارل ژوزف کوشل، استاد دانشگاه مونیخ تحقیقات گستردهای درباره گوته و تاثیرپذیری او از قرآن و حافظ انجام داده است. او در کتابی با عنوان «گوته و قرآن» آثار این شاعر آلمانی در زمینه اسلام و قرآن را جمعآوری کرده است. کوشل در گفتوگو با خبرنگار فرانکفورتر روندشو درباره تحقیقات خود از دیوان غربی-شرقی، گوته و تاثیر حافظ بر آن به صحبت کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*شما در کتاب خود، از یک سو، گوته را به عنوان یکی از طرفداران و مداحان قرآن معرفی کردهاید و از سوی دیگر یادآور شدهاید که او پیش از شناخت اسلام، با سنت اسلامهراسی آشنا شده بود. به نظر شما، چگونه اسلامهراسی در گوته به وجود آمد؟
گوته از دوران کودکی با سنت اسلامهراسی آشنا شد. از قرون وسطی و دوران اصلاحات، کلیساها همواره تلاش میکردند تا اسلام را به عنوان دین، شیطانپرستان و حضرت محمد (ص) را [نعوذبالله] به عنوان فریبکار معرفی کنند. در نتیجه تحقیر اسلام و نفرتپراکنی درباره آن، توسط کلیساها شکل گرفته بود و در میان بسیاری از شهروندان وجود داشت. شکی نیست که این شرایط بر روی گوته نیز تاثیر گذاشته بود. با این وجود، او بعدها توانست اسلام واقعی را بشناسد. گوته در طول زندگی خود شاهد رویدادهای مهمی در سطح جهان بود و نگاه جدیدی نسبت به اسلام پیدا کرد.
*به نظر میرسد که گوته در جهان، بیشتر به عنوان شاعری که شرق و اسلام را دوست دارد، شناخته میشود. حتی بسیاری او را به عنوان یک شاعر مسلمان میشناسند. شما چه نظری درباره او دارید؟
گوته مطالب زیادی در وصف اسلام نوشته و همه میدانند که علاقه زیای به این دین داشته است. با این وجود نمیتوان او را مسلمان دانست. اصولاً تصاحب گوته و یا استفاده تبلیغی از آن، کار درستی نیست.
*شما پس از نگارش کتاب «گوته و قرآن» از شهید علم (خوشنویس سرشناس آلمانی، برای بازدید از سایت شخصی او میتوانید بر این نشانی کلیک کنید) خواستید تا آن را با خطاطی تزیین کند. چرا برای تزیین این کتاب، اصرار داشتید؟
هر کتابی که درباره یک شاعر بزرگ نوشته میشود، معمولاً به شکلی ویژه تزئین میشود. از آنجا که گوته به هنر خوشنویسی علاقه داشت و تمرینات خوشنویسی انجام میداد، من هم فکر کردم بد نیست کتاب را با هنر خوشنویسی تزیین کنیم.
گوته مطالب زیادی در وصف اسلام نوشته و همه میدانند که علاقه زیای به این دین داشته است. با این وجود نمیتوان او را مسلمان دانست. اصولاً تصاحب گوته و یا استفاده تبلیغی از آن، کار درستی نیست این هنر در آلمان نیز طرفداران زیادی دارد. چرا که در زبان نوشتاری آلمانی نمیتوان حروف را به گونهای در هم آمیخت که فردیت آنها نیز حفظ شود. اگر با حروف آلمانی، این کار را انجام دهید، دیگر نمیتوانید کلمه را بخوانید. اما در زبان عربی، شرایط متفاوت است.
*با وجود آنکه «دیوان غربی-شرقی» مورد توجه بسیاری از منتقدان و نویسندگان آلمانی قرار گرفت، اما عموم مردم، توجه خاصی به این اثر نداشتند. به نظر شما چرا اثر به این مهمی مورد استقبال شهروندان قرار نگرفت؟
نوع نگاه او به اسلام و مشرقزمین چالشهای مذهبی و سیاسی زیادی در جامعه آلمان ایجاد کرد. بنابراین طبیعی است که برخی از شهروندان تمایلی به آثار او نداشته باشند. گوته، مطالعات زیادی بر روی قرآن و زندگینامه پیامبران داشت. او پس از مطالعات عمیقی که درباره مشرقزمین انجام داد، اشعار بی نظیر خود را سرود. به این ترتیب، گوته به تدریج «دیوان» خود را شکل داد. او همچنین بخشی را به صورت نثر نگاشته که در آن نشان میدهد تا چه اندازه بر روی فرهنگهای دیگر نیز کار کرده است.
*همه میدانند که علاقه گوته به حافظ به شکل تصادفی و خیلی دیر شکل گرفت. در سال ۱۸۱۴، یکی از ناشران کتاب، نسخهای از دیوان حافظ را به او هدیه کرد. درباره این موضوع نیز توضیح میدهید؟
بله، یکی از ناشران اهل توبینگن، دیوان حافظ را به گوته هدیه داد و معجزه اتفاق افتاد. با آنکه تا پایان سال ۱۸۱۴، تقریباً صد شعر سروده شده است، اما دیوان حافظ برای گوته، معجزهای در ادبیات به شمار میرفت.
*حافظ در قرن چهاردهم زندگی میکرد. چه چیزی شعرهای او را متمایز میکند؟
سطح بالایی از کمال در اشعار او دیده میشود. همه شعرها مطابق قوانین خاص فرم و قافیه ساخته شدهاند و دیوان وی ساختار خاصی دارد. از سوی دیگر، او در دورهای زندگی میکرد که شهروندان با جنگ و تغییرات سیاسی و اجتماعی دستوپنجه نرم میکردند. در آن دوران، حافظ نیز بارها بازخواست شد. با این وجود، شعرهای او سرشار از شادی و نشاط است.
بنابراین گوته و حافظ از این نظر شباهتهایی به یکدیگر داشتند. چرا که دوران گوته نیز با تغییرات سیاسی و اجتماعی زیادی همراه بود.
بله، در دوران گوته نیز در بسیاری از نقاط جهان جنگ درگرفته بود و امپراتوریها به تدریج تضعیف شده بودند. از اینرو، بسیاری از اشعار گوته، تجربه تلخ زندگی او را نشان میدهد. گوته حافظ را دوقلوی معنوی خود میدانست، او اشعار بسیاری را به حافظ اختصاص داده است.
سطح بالایی از کمال در اشعار او دیده میشود. همه شعرها مطابق قوانین خاص فرم و قافیه ساخته شدهاند و دیوان وی ساختار خاصی دارد. از سوی دیگر، او در دورهای زندگی میکرد که شهروندان با جنگ و تغییرات سیاسی و اجتماعی دستوپنجه نرم میکردند *شما در کتاب خود، دیوان گوته را یک سند سیاسی میدانید. آیا این همان چیزی است که گوته میخواست و به آن فکر میکرد؟
من در کتاب تاکید کردهام که گوته با سنت اسلامهراسی آشنا بود. بعدها که با اسلام آشنا شد، تصمیم گرفت تا به آلمانیها که نسبت به مشرق زمین بیتفاوت بودند، نشان دهد که چه گنجینههایی را میتوان در آنجا یافت. بنابراین دیوان او، را میتوان یک سند سیاسی دانست که موجب روشنگری فرهنگی شد.
*آیا آثار او، امروزه هم میتوانند موجب روشنگری فرهنگی شوند؟
گوته نه تنها خواستار گفتوگو میان شرق و غرب و همچنین میان اسلام و مسیحیت بود، بلکه خود آن را انجام داد. بنابراین نتایج مطالعات و آثار او میتواند موجب شناخت بهتر اسلام و یا مشرقزمین شود. بنابراین آثار او امروزه نیز به روشنگری فرهنگی کمک خواهد کرد. متاسفانه، امروزه، اسلام تا حد زیادی با کلیشههایی مانند خشونت، زنستیزی، نقض حقوق بشر و… شناخته میشود. این در حالی است که چنین کلیشههایی با جهان اسلام فاصله زیادی دارد. در این شراطی ما میتوانیم از آثار گوته درباره مشرقزمین و اسلام استفاده کنیم.
*بنابراین آثار گوته امروز نیز میتواند به عنوان نمونهای از گفتوگو با جهان اسلام شناخته شود؟
من باور دارم که گوته همچنان میتواند به گفتوگو میان شرق و غرب و جهان اسلام و مسیحیت کمک کند. آثار او نمونه خوبی برای شناخت مشرق زمین و اسلام هستند.
کد خبر 5235678 محمد آسیابانیمنبع: مهر
کلیدواژه: گوته حافظ شیرازی ادبیات آلمانی ادبیات فارسی اسلام هراسی انتخابات 1400 تازه های نشر معرفی کتاب نقد کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور ترجمه معرفی نشریات انتشارات سمت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات رایزنی فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان توسعه فرهنگی دهه کرامت مشرق زمین آثار او گفت وگو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت.
وی با اشاره به روایتی که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلتتر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلتترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل میپرسم شما جواب من را چیز دیگری میدهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمیداند چه کسی را میپرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایدهای ندارد.
هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آنها توصیه میکردند، تصریح کرد: محب و شیعه بیسواد و بیمعرفت، به درد اهل بیت (ع) نمیخورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیزهایی است که ما در کتابهای خود میخوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی میخورد.
این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگیهای برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالیترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی که منبر میرفت وقتی پایین میآمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه میشد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میرسید.
استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی میخورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژهای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل میکند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام میکردند. امام صادق (ع) مکرر میفرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. اینها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار میکردند.
این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوقالعاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارف اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه میشد و با این جوانان حرف زده میشد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث میکرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را میخواهد که انسان آنچنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آنچنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند.
هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبرهای عمیق معرفتی میرفتند که پامنبریها آنها طلاب و دانشجو نبودند، بازاریهای تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین میکرد.
او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح میآید سینه زنی را برگزار میکنند و تمام میشود.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علمشان که بالا میرود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر میرفت روضه میخواند و در روضه برای سیدالشهدا هق هق میکرد که نشان میدهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.
کد خبر 6095665 سمانه نوری زاده قصری